Veelgestelde vragen

Hieronder treft u de antwoorden aan op een aantal door hulpverleners veelgestelde vragen over het Convenant Basisbankrekening.

Mijn cliënt heeft geen burgerservicenummer (BSN). Kan hij of zij alsnog een betaalrekening onder het Convenant Basisbankrekening openen?

Mijn cliënt heeft geen vaste woon- of verblijfplaats. Kan hij of zij een betaalrekening onder het Convenant Basisbankrekening openen?

Mijn cliënt weet niet meer bij welke bank hij voor het laatst een betaalrekening aanhield. Hoe komen wij daar achter?

Mijn organisatie wordt niet op de lijst met ‘Aangesloten hulpverleningsorganisaties’ vermeld. Hoe kan mijn organisatie op die lijst komen?

Mijn cliënt is asielzoeker. Kan hij of zij een betaalrekening onder het Convenant Basisbankrekening aanvragen?

Wat is de status van de aanvraag van mijn cliënt voor een betaalrekening onder het Convenant Basisbetaalrekening?

Iemand met wie ik geen cliëntrelatie heb, wil dat ik enkel het aanvraagformulier voor een betaalrekening onder het Convenant Basisbankrekening medeonderteken

Waarom moet mijn cliënt bij zijn aanvraag voor een betaalrekening onder het Convenant Basisbankrekening aangeven of hij (ook) fiscaal woonachtig is in het buitenland?

Het Convenant Basisbankrekening en het wettelijk recht op een basisbetaalrekening dat consumenten in Nederland sinds 2016 hebben; hoe zit dat?

Waarom heeft mijn cliënt geen wettelijk recht (meer) op een basisbetaalrekening?

 

De antwoorden op veelgestelde vragen van aanvragers kunt u hier raadplegen